Onnozele gulzigheid door misleidende labels

Mensen zijn eenvoudig voor de gek te houden met niet-kloppende voedsellabels zoals ‘small’, ‘medium’ en ‘large’. Ze eten namelijk ongewild meer dan ze denken, wanneer ze een zogenaamde ‘kleine’ portie voor zich hebben. Dat is een van de conclusies die Nilufer Ayinoglu (Koç Üniversitesi, Turkije) en Aradhna Krishna (University of Michigan, VS) trekken in Journal of Consumer Research (2010; doi:10.1086/657557). De onderzoekers noemen dit fenomeen ‘guiltless gluttony’ (onnozele gulzigheid).

Ayinoglu en Krishna voerden 5 experimenten uit in de VS en in Europa waarin zij keken naar de invloed van verschillende snackporties en labels op de daadwerkelijke consumptie door proefpersonen, en naar de perceptie die deze proefpersonen hadden over hun consumptie.

Deelnemers die een grote snack aten waar ‘small’ op stond, voelden zich minder schuldig dan wanneer diezelfde snack met ‘large’ gelabeld was. Bovendien aten zij meer, omdat zij niet het idee hadden te veel gegeten te hebben: ‘Het was maar een kleintje.’ Vooral bij deelnemers die zich niet veel zorgen maakten over hun voeding was dit effect zichtbaar. Opvallend was dat de invloed van incorrecte labels aanhield wanneer mensen ook de werkelijke grootte en voedingswaarde te horen kregen.

De auteurs vinden dat de standaardlabels die voedselleveranciers gebruiken – die overigens ook nog eens verschillen per voedselketen – een te grote impact hebben op het koop- en eetgedrag van consumenten. Onjuiste labels en portiegroottes zorgen ervoor dat mensen niet meer weten hoeveel ze moeten eten. Het onbedoeld te veel eten draagt volgens hen voor een groot deel bij aan het obesitasprobleem in de VS.

 
Bron: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde

Bron: http://www.innofood.org/nl/nieuws/2204/onnozele-gulzigheid-door-misleidende-labels.html

You May Also Like