Merknaam Fortis verdwijnt uit Turks straatbeeld

De Franse bankgroep BNP Paribas wil een grotere voetafdruk zetten op de veelbelovende Turkse bankenmarkt. Nu de fusie van haar joint venture TEB en de Turkse activiteiten van het voormalige Fortis Bank helemaal achter de rug is, voelt de Franse bank zich sterk genoeg om het op te nemen tegen de grotere spelers in het Klein-Aziatische bankeneldorado. Meteen het einde van de naam Fortis in Turkije.

De snelgroeiende Turkse spaarmarkt lokt heel wat buitenlandse banken naar het land (foto: Bloomberg)

Van onze verslaggever in Istanbul

Met een economische groei van 8 procent in 2010 en een verwachte klim van 4 tot 5 procent voor de komende jaren, een opvallend jonge bevolking en een grote vraag naar nieuwe kredieten en spaarproducten, is het niet moeilijk te begrijpen waarom Turkije al enkele jaren als het beloofde land voor bankiers bekendstaat.

Na de overname van Fortis Bank in 2009 besloot Parijs zijn Turkse activiteiten samen te voegen onder de koepel van TEB, wat meteen het einde van de merknaam Fortis in Turkije betekent. Alle voormalige Fortis-kantoren werden de afgelopen maanden omgetoverd in TEB-gebouwen, maar wel met het bekende BNP Paribas-logo op de voorgevel.

Platform

Met de fusiegroep, die de bank maandag officieel voorstelde in Istanbul, beschikt BNP Paribas alvast over een steviger platform om haar ambities waar te maken in Turkije. Met ongeveer 16 miljard euro activa, 3 miljoen retailklanten en 500.000 zakelijke klanten is het nieuwe TEB dubbel zo groot geworden. De groep is daardoor met stip de Turkse banken-toptien binnengewipt, op de negende plek. Turkije is nu de vijfde thuismarkt voor BNP Paribas geworden, naast Frankrijk, Italië, België en Luxemburg.

‘De fusie kwam er op het juiste moment,’ legt Jean-Paul Sabet uit, die aan het hoofd staat van BNP Paribas’ Turkse divisie. ‘Door de activiteiten van Fortis en TEB samen te voegen krijgt de groep nu een ‘competitive edge’. Vanuit die positie wil BNP Paribas tegen eind 2013 een marktaandeel van 5 procent veroveren in Turkije, zowel in leningen als in deposito’s. 

Maar hoe die ambitie waarmaken? Dat de activiteiten van TEB en Fortis elkaar bijzonder goed blijken aan te vullen is alvast een troef, meent Sabet. Terwijl Fortis-zich meer op particuliere klanten richtte, specialiseerde TEB zich vooral in bankieren voor ondernemingen. ‘We zijn nu dus een meer algemene bank geworden, en kunnen ons op veel meer terreinen ontwikkelen, onder meer door nieuwe producten van BNP Paribas aan te bieden in de Turkse TEB-kantoren’, aldus Sabet.

Lees woensdag in De Tijd een analyse over de Turkse bankenmarkt

Bron: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/BNP_Paribas_blaast_Turkse_ambitie_nieuw_leven_in.9035431-3095.art?ckc=1

You May Also Like