Tijd voor Turkse bussen

Turkije is booming, dus het wordt tijd dat we daar eens
inspiratie vandaan halen. Bijvoorbeeld wat betreft openbaar vervoer. Heerlijk is
dat daar: waar je ook langs de weg staat, je hoeft je hand maar op te steken en
er stopt een luxe touringcar.

Of misschien wel twee, want de concurrent wil je ook best meenemen. Welke je
ook neemt, je cruist in een comfortabele stoel, krijgt af en toe ter verfrissing
een zakdoek met parfum, flesjes water zijn gratis en er staat altijd een
heerlijk muziekje aan.

Kom daar maar eens om in
Amsterdam.

De toerist die daar op het centraal station
arriveert heeft de keus tussen onvervalste taximaffia of het meest
klantonvriendelijke bedrijf van de hoofdstad: het GVB, ofwel de exploitant van
de trams en de bussen.

Dit overheidsbolwerk is zeer tevreden met
zichzelf en is ervan overtuigd dat wanneer de markt hun klusje overneemt er een
enorme kaalslag gaat ontstaan.

Dus het GVB wil een gemeentelijke
dienst blijven.

Dus ziet de Amsterdammer ’s avonds overal lege
bussen rijden. Dus mag de moeder met kinderwagen niet mee. En dus moet de
toerist het doen met een nukkige tramchauffeur die halverwege de rit hooguit in
plat Amsterdams door een krakerige speaker vertelt dat je moet overstappen voor
Artis. En zo eindigen nogal wat Japanners in Osdorp.

In hun
achterhoedegevecht tegen de liberalisering van het laatste restje openbaar
vervoer stonden gisteren duizend tram- en buschauffeurs te schreeuwen op het
Haagse Malieveld. Zogenaamd in het belang van de reiziger, die ze diezelfde dag
danig irriteerden met hun zoveelste staking.

In werkelijkheid
gaat het ze natuurlijk om hun eigen baan.

Dat mag, alleen is
dat een zwak argument om een systeem in stand te houden dat 20% duurder is dan
dat van de marktcollega’s. Ik zou zeggen, kom maar op met die Turkse bussen.

Ooit waren de parkeergarages allemaal in handen van de gemeenten. Dan
stond je auto dus in een biotoop van afbrokkelend beton, kapotgetrapte
zijspiegeltjes en een onverdraaglijke urinestank. Met de komst van bedrijven als
Q-park kwam een metamorfose van glimmende gietvloeren, schone toiletten en, net
als in de Turkse bus, muziek.

GroenLinks in Rotterdam riep deze
week de laatste parkeergarages die de stad bezit te willen verkopen.

Dat levert honderden miljoenen op. Griekse toestanden in de
Maasstad: privatisering om de overheidsfinanciën te redden. Datzelfde GroenLinks
verzet zich met hand en tand tegen de openbare aanbesteding van het openbaar
vervoer.

Bizar: waar ze de geliefde ov-reiziger dus opzadelt met een te
dure en aftakelende overheidstram, levert ze de automobilist straks een
parkeerplekje in een privaat ondergronds paradijs. Nooit gedacht dat er ooit nog
eens een tijd zou aanbreken dat je als automobilist naast de VVD ook op een
milieupartij kon stemmen om volledig je zin te krijgen.

Namens de BNR
Hoofdredactie:

Paul van Gessel

Bron: http://www.bnr.nl/column/hoofdredactie/2011/06/30/30-06-column-hoofdredactie-tijd-voor-turkse-bussen

You May Also Like