ICT 

Turkse entrepreneur Sina Afra steunt online initiatief The Cloakroom

The
Cloakroom verzamelt 100.000 dollar om het winkelprobleem van mannen op te
lossen.

Mannen
kopen zelden hun kleren online. Dat weet ik toevallig omdat ik zelf een man ben
die nooit online shopt en ik ken ook niemand die dat (openlijk) doet. Maar
naast mijn eigen ervaringen zijn er ook cijfers om het te bewijzen.

Zo
voorspelt Euromonitor International dat -hoewel er signalen van groei zijn- in
2016 het aandeel online gekochte mannenkleding in de VS slechts 7,3% zal
bedragen.

The
Cloakroom, gevestigd in Amsterdam, wil deze groei versnellen door het begrip
winkelen voor mannen te herdefiniëren.

Deze
doelen even apart gelegd, kan The Cloakroom voor veel mannen de juiste uitkomst
bieden. De webshop biedt namelijk een service aan waarbij persoonlijke
stylisten de zorg dragen voor alle winkelbehoeften van de man, helemaal gratis
(let wel: niet de kleding, maar de service).

Hoe
het werkt: nieuwe leden vullen online een stijlquiz in en op basis van deze
gegevens plegen zij overleg met een professionele stylist (dus met een echt
persoon). Vervolgens selecteert de stylist (de mijne heet Eline) maximaal
twaalf kledingstukken en stuurt ze kosteloos op naar de klant.  De
woonkamers van mannen worden zo als het ware omgetoverd in pashokken, aangezien
dit blijkbaar de enige manier is waarop wij mannen onze kleding willen
uitzoeken.

En
wat het nog beter maakt: de klanten kunnen de kleding ook gratis retourneren.
Als men echter besluit één of meer kledingstukken te houden, kan men betalen
met een creditcard. The Cloakroom beweert dat de prijzen vergelijkbaar zijn met
de prijzen die traditionele winkels hanteren.

Vandaag
heeft de Cloakroom bekendgemaakt dat het een startkapitaal van 100.000 dollar
heeft verzameld, dat later in het jaar nog zal worden aangevuld. Het bedrijf
wordt gesteund door een aantal prominente Europese investeerders. Enkele
daarvan zijn  de Turkse entrepreneur Sina Afra (Markafoni) en de Deense
Klaus Nyengaard,die voor een schaalvergroting bij thuisbezorgsite Just-Eat heeft
gezorgd, door het werknemeraantal te vergroten van 35 naar 1000 werknemers.

De
belangrijkste investeerder voor de eerste ronde is Hein Pretorius, een
doorgewinterde executief in de wereld van de e-commerce en momenteel CEO van de
Allegro Group. Hij gaf de volgende reactie:

‘’Adviesmachines
werken relatief goed wanneer het gaat om boeken of hardware, maar kleding wordt
daarentegen gekenmerkt door zeer persoonlijke en irrationele
consumptiepatronen. De beste manier om frictie in het proces tegen te gaan, is
door het gemak van online winkelen te combineren met deskundig en persoonlijk
advies dat men alleen zou verwachten van één van de beste high street retailers
ter wereld.’’
De
grootste visie van the Cloakroom is om alle onafhankelijke stylisten en
particuliere adviseurs -voornamelijk freelancers die op commissiebasis werken-
in staat te stellen hun werk op grote schaal en op een efficiëntere manier uit
te voeren.

Jorgensen
legt uit waar the Cloakroom om draait:

‘’Onze
visie draait om het creëren van een globale platform waarin stylisten hun werk
kunnen presenteren.  We opereren met verkoopmarges, maar hebben een
significant lagere kostenbasis. Wij hoeven geen geld uit te geven aan dure
winkelruimtes in de grote winkelstraten en onze stylisten zijn commissievrije
freelancers, die aan hun eigen cliëntenportfolio werken.  Wij stellen hen
in staat efficiënter te werken dan wanneer zij alleen opereren. Door ons hebben
ze toegang tot de beste merken, bestelwagens en een CRM-systeem van
wereldklasse.’’

Bron: http://thenextweb.com/insider/2013/05/29/cloakroom-funding/

You May Also Like