Turkse online retail markt geniet van investeringsboom.

De
investeerders uit de Golfstaten zijn de laatsten die de robuuste en
snelgroeiende online retail markt van Turkije hebben weten te betreden.

Sinds
onderzoeksbureau Euromarkter International heeft voorspeld dat de inkomsten
meer dan verdubbelen in 2017 en de 6.6 miljard dollar zullen bereiken,
druppelen de buitenlandse investeerders binnen.

In
een poging een deel van de stijgende online consumentenbestedingen in het land
te bemachtigen, deed de Abraaj Group, een private-equityfirma met Dubai als
standplaats, maandag een mededeling dat het een minderheidsbelang had gekocht
van de grootste Turkse online retailer, Hepsiburada.

Dankzij
de gedeeltelijke verkoop van Hepsiburada door de in Istanbul gevestigde
conglomeraat Dogan Group, voegt Abraaj hiermee een web-based operatie toe aan
de reeds vier bestaande investeringen in Turkije. Volgens twee mensen die nauw
betrokken zijn bij de transactie, heeft deze aankoop een 25%-belang ter waarde
van ongeveer 100 miljoen dollar.
Hepsiburada
– opgericht in 1998 en eigendom van de Dogan conglomeraat die investeringen
doet op het gebied van de media, energie, financiële diensten en toerisme –
wordt volgens de mensen gewaardeerd op 400 miljoen dollar. De website trekt 14
miljoen unieke bezoekers per maand.

‘’De
online retail sector in Turkije groeit sinds 2007 zeven keer zo snel als
fysieke winkel sector. Toch is de online retail bezetting in het land zeer laag
en bedraagt het ongeveer één vijfde van de Europese niveaus’’, zegt Selcuk Yorgancioglu,
een Abraaj partner die de investeringen binnen Turkije leidt.

Deze
deal is de laatste in een langzame maar gestage stroom van web-based
acquisities in Turkije.

De
Zuid-Afrikaanse Naspers Limitid stemde vorig jaar in de resterende voorraden in
de Markafoni Group te kopen om zo 100% van de aandelen te bezitten van de
online flash-fashion verkoopsite in Turkije. In 2011 kocht eBay bijkomende
aandelen van GittiGidiyor, de leidende online marktplaats in Turkije. Dit heeft
geleid tot toename van het aandeel van de Amerikaanse firma tot 93% van de
uitstaande aandelen in het Turkije bedrijf. In datzelfde jaar kocht online
retailer Amazon.com een minderheidsbelang in Ciceksepeti, een online bloemen-
en cadeaushop in Turkije.

Turkije
is, met een groeiende internet retail markt die concurreert met de boom in
winkelcentra te midden van een constructierazernij, een hotspot voor
investeerders. Ongeveer de helft van de 77 miljoen inwoners heeft toegang tot
het internet, en de online diensten genieten een hoge ratio aan
jongerenbezetting.

Bron: http://blogs.wsj.com/digits/2015/02/23/turkeys-online-retail-market-enjoys-investment-boom/

You May Also Like