Turkije ontwikkelt zich tot de nieuwe Silicon Valley

Wanneer je het woord ´startup´ hoort, is Turkije
waarschijnlijk niet het eerste land wat in je opkomt. Naast Silicon Valley, New
York, Moskou en Tel Aviv krijgen een aantal nieuwe startup hubs al jarenlang
veel aandacht van ondernemers. Dus toen ik een aanbod kreeg om deel uit te
maken van een startup in Istanbul, was ik erg nieuwsgierig naar deze nieuwe
markt en accepteerde ik het aanbod meteen.

Nu ik hier bijna een jaar lang heb geleefd en gewerkt, ben
ik getuige geweest van de grote transformatie van de stad dat wordt gedreven
door de ongelooflijke kracht van technologie en ondernemersspirit. Terwijl
Turkije al jarenlang bouwt aan een startup ecosysteem, zijn baanbrekende ideeën
rond opkomende technologie – zoals wearables, beacon technologie en mobile
commerce –  op hun hoogtepunt en duiken
ze soms eerder op in Istanbul dan in de rest van de wereld. Hiermee wordt
Turkije gekatapulteerd naar de voorgrond op het gebied van innovatie en naar
verwachting zal dit ook alleen maar verder groeien.

Opstarten

Hoewel het pas
sinds de laatste jaren territorium wint, zat de transformatie van Turkije er al
langer aan te komen. Dit is te danken aan een unieke mix van culturele,
economische en zelfs gouvernementele elementen die om een of andere manier
allemaal bij elkaar zijn gekomen. De helft van de bevolking van Turkije is
onder de leeftijd van 30, wat resulteert in een overwegend goed opgeleide beroepsbevolking
en een enorm talentenpool van early adopters en tech-savvy denkers. Bovendien
is het aantal mensen met een mobiel in Turkije explosief gegroeid naar 68
miljoen, dat is 84% van de bevolking. Turken worden ook bestempeld als de
meest actieve consumenten in de wereld op het gebied van mobiel winkelen,
mobiel bankieren en het scannen van QR codes. Verder nemen ze de derde plaats
in de wereld in voor het gebruik van een mobiele portemonnee. Aangezien  de bevolking van het land aangetrokken wordt
in de richting van een steeds meer mobiele levensstijl, passeren de consumenten
de oude internet en desktop trends van het verleden en omhelzen ze de mobiel en
haar gigantische mogelijkheden voor innovatie.

Lokale venture
capital en angel investor organisaties zoals 212 Capital, Aslanoba Kapitaal en
Galata Business Angels, erkennen het potentieel van innovatieve startups van
Turkije. Deze financiers hebben een belangrijke rol gespeeld bij de bouw van
het ecosysteem, aangezien ze de credibiliteit van Turkse entrepreneurships
hebben bewezen en daarnaast hebben gewerkt  aan de verfijning van het financiële
beleggingsproces in deze jonge markt. Lokale incubator Endeavor Turkije verbindt
ondernemers met mentors, investeerders en zelfs potentiële partners om zo de
ideeënstroom op gang te houden en contacten met elkaar te delen.

Al deze lokale
venture capital activiteit trok zelfs de aandacht van verschillende
internationale capital firma’s . Y Combinator-achtige financieringsorganisaties
beginnen serieuze interesse in devgroeiende startup scene in Turkije te tonen,
met Intel Capital, eTohum en zelfs Kleiner Perkins die kansrijke ideeën in de
regio ondersteunen. De overname van Gittigidiyor door eBay voor meer dan $200
miljoen in 2011, is door zowel mensen in het binnenland als in het buitenland
opgemerkt.

Maar wat is het
meest inspirerend voor mij? De Turkse cultuur wordt al lange tijd gekenmerkt door
een inherente ondernemende natuur, waar noodzaak ongetwijfeld de moeder is van
de uitvinding en waar dingen die moeten worden verbeterd, ook daadwerkelijk
verbeterd woren. Met name dankzij sociale media halen jonge en slimme Turken
inspiratie uit van de ontwikkeling van startups in andere delen van de wereld,
en dit passen zij ook toe in hun eigen technologische inspanningen. Jongeren
ontmoeten elkaar in de door de overheid bekostigde technoparks om samen te
werken, ideeën uit te wisselen en hun uitvindingen te huisvesten. Nu zijn
technologie en innovatie enkele van de leidende industrieën in Turkije en ze worden
steeds meer sociaal geaccepteerd. Het is niet langer een anomalie voor jongeren
om een carrière te beginnen in de technologiemarkt; er wordt in feite juist
naar hen opgekeken.

Op de voorgrond blijven

Dankzij het
evenwichtige ecosysteem van Turkije, beginnen kleine startups en grote
bedrijven aan te boren  in de
potentievolle mobiele markt, waarbij op steeds hoger tempo innovaties
doorgevoerd worden.  In elke sector
worden nieuwe dingen uitgevonden die de behoeften van de consumenten vervullen.
In de detailhandel hebben bedrijven als Trendyol – een Turkse versie van Gilt
Groupe – de hun aantrekkingskracht getoond door producten en koopkracht
rechtstreeks naar de mobiel te brengen. Lidyana, een andere mobiele
moderetailer, ondersteund door Endeavor en Hepsiburada (een Amazon-achtige
e-marktplaats) is in samenwerking met internationaal softwarebedrijf
ThoughtWorks ook bezig om de broodnodige mobile commerce potentie rechtstreeks
aan de consument te brengen. Ik heb zelfs m-commerce bedrijven gezien die zich
wenden zich tot beacon technologie om op maat gemaakte, locatiegebaseerde
beloningen rechtstreeks naar mobiele consumenten te brengen. Een van de
ondernemingen die gebruikmaakt van de kracht van de locatie op mobiel is
Bitaksi, een Uber-achtige app die bewoners en vooral toeristen in Istanbul,
Ankara en Antalya in contact brengt met de moeilijk te vinden taxichauffeurs. Yemeksepeti
(bijna een Turkse GrubHub) biedt maaltijdlevering aan aan smartphonegruikers.
De m-commerce potentie is nog nooit zo groot geweest en startups nemen deze
uitdaging serieus door in te spelen op de unieke behoeften van consumenten in
het land.

Door de opkomst van Google Glass als het eerste openlijk
gerealiseerde voorbeeld van draagbare technologie, zijn Turkse bedrijven in
vrijwel elke sector  begonnen met het ontwikkelen
van manieren om te communiceren met de consument op deze nieuwe apparaten. In
het bankwezen, bijvoorbeeld, zien we dat appontwerpers steeds meer ATM locatiemogelijkheden,
real-time account updates en voorraadinformatie in draagbare apparaten inbouwen,
waarmee ze consumenten een niveau van comfort geven die we nog nooit eerder
hebben gezien. Qua entertainment zullen we in staat om  ogenblikkelijk te wedden op internationale
spotwedstrijden, waarbij er rechtstreeks updates en keuzemogelijkheden naar de Google
Glass worden gestuurd. Turkse bedrijven – de mijne inbegrepen – zien enorme
mogelijkheden op het gebied van draagbare technologie en proberen daarom nieuwe
ideeën te ontwikkelen. Wanneer de prijs op deze apparaten flink zal dalen,  zullen de Turkse startups en app-bedrijven ongetwijfeld
een van de eersten zijn met een strategie.

Vooruit kijken

Aangezien de opbouw van Turkse startup cultuur tot bloei
komt, is het is niet moeilijk om een heldere toekomst voor te stellen voor deze
innovatiehub in het Midden Oosten. Maar met deze gunstige setup dienen ook een
aantal lasten gedragen te worden. Velen hebben gehoord van het verbod van
premier Erdogan op de sociale media – in reactie op de publieke
verontwaardiging tegen de corruptieschandalen – en toegegeven, het heeft de
Turkse startups merkbare schade toegebracht. Sociale media is immers een
belangrijk marketinginstrument voor veel startups, en het is onmogelijk om venture
capital firma’s te overtuigen te investeren in een startup als je land wordt
gezien als een politiek risico. De overgrote meerderheid van de Turken heeft
echter zorgvuldige manieren gevonden om onder het verbod uit te komen door met
behulp van VPN toegang tot sociale netwerken op afstand te verkrijgen en te
blijven bijdragen aan een belangrijke politiek debat. De manier waarop de
Turken onder het verbod uitkomen, kan worden gezien als een bewijs van de
vindingrijkheid die de Turken hebben en de kracht van de huidige technologie.

Ondanks de tumult in het land, wijzen de meeste indicatoren
in de goede richting: institutioneel kapitaal is aan het groeien, onderwijs
wordt steeds belangrijker en een mengsel van Oost-West-geografie helpt Turkije
innovaties over te dragen naar nieuwe delen van de wereld. Bovendien, met
Turkije die als een fysieke brug dient tussen de nieuw te ontwikkelen technologische
sector in Azië en de veteranen van Europa en Noord-Amerika, liggen inspiratie,
leiderschap en uitbreidingsmogelijkheden goed binnen handbereik. Turkije
bewijst dat het in het Midden Oosten een startup hub aan het worden is die we
in de gaten moeten houden.

WRITTEN BY
Peri Kadaster

Director of Strategy and Marketing at Monitise, helming the Middle East / Africa region’s initiatives in international business.

Vertaald door Esra Çakar

Bron: http://www.forbes.com/sites/groupthink/2014/07/09/turkey-is-becoming-a-new-kind-of-silicon-valley/#1abe48cbe1c2

You May Also Like