Hoe startups bloeien in opkomende markten

“Wat gebeurt er in Turkije?” is niet een vraag die je van je vrienden en familie in het buitenland wilt horen wanneer je probeert om een ??bedrijf op te starten of fondsen te werven voor je startup. Uitleg geven over de complexiteiten in jouw geografisch gebied (in aanvulling op je eigen value proposition) is ook niet iets wat je graag wilt wanneer je een VC-fonds lanceert.

Auteur: 

Door de terroristische aanslagen, de volatiliteit in het land en door naburige civiele kwesties, heeft Turkije onlangs een flink aantal keer de nieuwskoppen gehaald. Deze kwesties gebeuren allemaal in een land dat ooit het baken van hoop werd beschouwd als een seculier, democratisch en islamitisch land in het Midden-Oosten.

De opeenvolgende gebeurtenissen hebben Turkije in een zenuwslopende staat gebracht. Ik weet nog dat ik twee dagen na de couppoging een bericht kreeg van Dave. Hij vroeg eerst of ik OK was en daarna wat ik van plan te doen met ‘’500 Istanbul’’, een micro VC-fonds ter waarde van 15 miljoen dollar die we slechts een paar maanden daarvoor hadden gelanceerd.

Ik vertelde hem dat er geen veranderingen in de plannen zouden worden gebracht en dat we verder zouden gaan waar we waren gebleven. De week erop, op 22 juli, hebben we onze eerste sluiting verricht voor 500 Istanbul. Terwijl mensen me mailden om er zeker van te zijn dat onze families OK waren, stuurde ik e-mails met kapitaalaanvragen. Het is makkelijk om als buitenstaander naar Turkije te kijken en tot bepaalde conclusies te komen. Maar als lokale investeerder wil ik denken dat er nog steeds veel potentie zit in een gebied dat zo groot, zo jong en zo hongerig is naar VC kapitaal en infrastructuur.

Wat onze opkomende regio ontbreekt aan voorspelbaarheid, maakt het goed aan groeipotentieel als een onderbiedende landschap met serieuze hiaten in de financiering. Wat ik wilde ondernemen in deze markt is NIET een sociale impact missie.

Ja, onze hoofdstad en diensten zijn nu meer nodig dan ooit, maar juist nu konden onze kansen niet groter zijn, gezien het gebrek aan concurrentie om te investeren in de markt. Het feit dat de weinig bestaande institutionele VC’s in Turkije vooral gericht zijn op financiering voor latere stadia, opent ongelooflijke marktkansen voor investeerders in early stage financiering.

Dit kan onder meer liggen aan de voorkeuren van de VC-fondsen om te beleggen in opkomende markten in een poging om de operationele risico’s te beperken. Als ze het gevoel hebben dat ze worden blootgesteld aan een hoger risico als gevolg van de volatiliteit in de regio waarin zij opereren, kiezen zij vaak om te investeren in startups die al verder ontwikkeld zijn en een volwassener track record hebben. 500 Istanbul vult daarom (zij het gedeeltelijk) de funding gap voor startups die nog in de startfase zitten.

In deze omgeving van mogelijkheden, categoriseer ik het potentieel van early stage financiering in Turkije in twee belangrijke segmenten:

Bedrijven met een regionale focus en publiek

In de afgelopen 10 jaar is Turkije relatief succesvol geweest in het repliceren van bewezen westerse modellen in de lokale markt. We hebben een populatie van 75 miljoen inwoners, met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar, die ontzettend vaak online zijn en die de middelen hebben om te betalen (Turkije heeft het tweede hoogste percentage aan credit card bezitters in Europa). Ik begrijp dat het creëren van “ik-ook” bedrijven niet echt een prestigieus business model is. Het kan echter wel zeer lucratief zijn mits het goed wordt uitgevoerd.

Het is moeilijker voor buitenlandse bedrijven om zich in te werken in opkomende markten als gevolg van beperkingen in het lokaliseren van de diensten, het inhuren van lokaal talent, aanbestedende leveranciers en onderhandelingen met toezichthouders. Als we kijken naar voorbeelden als  Gittigidiyor (overgenomen door eBay voor $215 miljoen in 2011), Markafoni (overgenomen door Naspers voor +$200 miljoen in 2011), Pozitron (overgenomen door Monitise voor $100 miljoen in 2014), Yemeksepeti (overgenomen door Delivery Hero voor $589 miljoen in 2015) en Mars (overgenomen door CJ-CGV voor $800 miljoen in 2016), zien we al snel dat hoe de mondiale kracht de Turkse markt niet kon claimen van de lokale spelers.

Dit is niet een concept dat is ontstaan ??in Turkije; vele vroege succesverhalen in Zuidoost Azië hebben ook vergelijkbare voetstappen gevolgd. De macro-economische aard van de regio is de belangrijkste drijfveer achter deze succesverhalen: als de markt groeit, groeien de best presterende bedrijven mee.

Bedrijven met een globale focus en publiek

500 Startups heeft vooral geluk gehad op dit gebied met een aantal van de Turkse investeringen die ze hebben gedaan in het verleden, zoals Udemy (500 beleggingen). Al deze bedrijven werden opgestart door Turkse ondernemers en staken vervolgens de brug over naar de Verenigde Staten, hetzij op zoek naar financiering of groei op globale schaal. Udemy en Mobile Action hebben in feite nog steeds belangrijke ontwikkelteams in Ankara, waar de engineers kunnen werken tussen Turkije en San Francisco.

Turkije blijft een grote testmarkt voor oprichters om hun dienstenaanbod te conceptualiseren en te testen voordat zij uitbreiden op mondiaal gebied. Dit zorgt voor een nieuwe generatie aan Turkse ontwikkelaars, die leren door zowel in Turkije als in Silicon Valley te werken en later hun eigen innovatieve bedrijven kunnen opzetten.

Door te investeren in allochtone oprichters of oprichters die de ambitie hebben om een wereldwijd publiek te dienen, zijn we ook aan het investeren in de toekomst van de Turkse tech diaspora en het ecosysteem.

Het voordeel van het beleggen in deze bedrijven is de inconsequentheid van de regionale volatiliteit op de prestaties van het bedrijf.

Israël, als een haven van vele wereldwijde tech startups zoals Wix, Fiverr, Waze, Playtika en Similar Web, is een groot bewijs van deze stelling geweest. Gezien Israël de thuishaven van groot talent en startups is geweest, denk ik dat Turkije dezelfde potentie heeft.

Ik weiger te geloven dat de volatiliteit van een regio genoeg reden is om alle mogelijkheden voor innovatie en investeringen te verlammen. De mensen van onze streek zijn veerkrachtig, misschien omdat we al veel langer met de tumultueuze dynamiek hebben moeten leren omgaan dan veel van onze collega’s in de westerse wereld. De wereld stopt niet zomaar omdat er slechte dingen gebeuren. Mensen blijven doorgaan met bouwen en consumeren.

Dit is de reden waarom ik 8 jaar geleden terug ben gekomen naar Turkije en waarom we met 500 Istanbul hebben geïnvesteerd in 15 bedrijven in de afgelopen 6 maanden (met het 5-jaar doel om te investeren in nog 85 andere bedrijven). Ik ben zeer optimistisch dat in de komende tien jaar er tal van centauren en hopelijk een paar eenhoorns naar voren komen uit Turkije en Turkse ondernemers.

Vertaald uit:
techcrunch.com/2017/02/08/how-startups-thrive-in-emerging-markets/

Vertaald door: Esra Çakar

You May Also Like