De thee-export van Turkije overschrijdt 9 miljoen dollar in 9 maanden

Turkije exporteerde thee ter waarde van $ 10,8 miljoen naar 103 landen in de eerste negen maanden van dit jaar, volgens de Eastern Black Sea Exporters Association (DK?B).

Gegevens van DK?B toonden aan dat de omzet van $ 10,8 miljoen werd gegenereerd uit 3.088 ton thee-export in de periode januari-september van het jaar, meldde Anadolu Agency (AA) op woensdag.

Turkije exporteerde 2.035 ton thee in dezelfde periode van vorig jaar, met een omzet van $ 8,3 miljoen. De export van thee steeg dus met 52% in hoeveelheid en met 30% in waarde in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.

België nam het voortouw in de thee-export met $ 4,5 miljoen, gevolgd door Duitsland met $ 1,5 miljoen en het Noord-Cyprus met $ 1 miljoen.

In de periode januari-september van dit jaar werd 2170 ton thee geëxporteerd vanuit de oostelijke Zwarte Zee naar 23 landen, met een opbrengst van $ 6,2 miljoen.

In dezelfde periode van vorig jaar exporteerde de regio 343.000 ton thee ter waarde van $ 4,3 miljoen. De export van thee uit de oostelijke Zwarte Zee steeg dus met 62% in hoeveelheid en 44% in waarde in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar.

België nam het voortouw in de thee-export uit het oostelijke deel van de Zwarte Zee met $ 4,5 miljoen, gevolgd door Noord-Cyprus met $ 364.895 en de VS met $ 353.184.

Saban Turgut, vice-voorzitter van DK?IB en voorzitter van het Tea Sector Committee, zei dat de diversiteit van Turkije in de export van thee elk jaar groeit.

Turgut zei dat het Turkse theebedrijf in staatseigendom, de deelname van ÇAYKUR aan internationale voedselbeurzen bijdroeg aan de uitbreiding van de aanwezigheid van Turkse thee op overzeese markten. Hij suggereerde dat er meer belang moet worden gehecht aan publiciteit.

“Onze thee-export zal hogere cijfers bereiken met de deelname van onze private sector-merken aan ’s werelds toonaangevende voedselbeurzen,” zei Turgut en wees op het belang van het ontwikkelen van producten die geschikt zijn voor de smaak van de landen.

“Het is noodzakelijk om innovatieve producten te ontwikkelen en te produceren volgens de smaak en verpakkingsvoorkeuren van elk land” ging Turgut verder, met nadruk op het gewicht van deze kwestie, evenals de noodzakelijke studies die moeten worden uitgevoerd voordat het te laat is.

Turgut suggereerde dat om innovatieve producten te ontwikkelen, bedrijven moeten samenwerken met universiteiten, gebruik moeten maken van subsidiefondsen van het ministerie van Industrie en Technologie en de Wetenschappelijke en Technologische Onderzoeksraad van Turkije (TÜB?TAK) en onderzoeks- en ontwikkelingseenheden moeten oprichten

BRON: Daily Sabah

You May Also Like