Ahmet Ali, de eerste zwarte mannelijke gevechtspiloot

Ahmet Ali Çelikten (geboren Izmirli Alioglu Ahmed; 1883 – 1969), ook bekend als Izmirli Ahmet Ali, was een Afro-Turkse vlieger die een van de eerste zwarte piloten in de luchtvaartgeschiedenis is. Hij was zeker de eerste zwarte mannelijke gevechtspiloot, die zijn ‘vleugels’ had gekregen in 1914.

Hij was een van de weinige zwarte piloten in de Eerste Wereldoorlog, zoals de Afro-Amerikaan Eugene Jacques Bullard (vliegend voor Frankrijk), William Robinson Clarke uit Jamaica (vliegend voor Groot-Brittannië), Pierre Réjon uit Martinique (vliegend voor Frankrijk) en Domenico Mondelli uit Eritrea (vliegend voor Italië). De grootmoeder van Ahmet werd geboren in Bornu (nu in Nigeria) en werd als onderdeel van de Ottomaanse slavenhandel naar Turkije gebracht.

Ahmet werd geboren in 1883 in Izmir, in de Aydin Vilayet van het Ottomaanse rijk. Zijn moeder, Zenciye Emine Han?m, was van Nigeriaanse afkomst; zijn vader, Ali Bey, was ook Afrikaans-Turks. Hij wilde zeeman worden en ging in 1904 naar de Marine Technische School genaamd Haddehâne Mektebi (letterlijk “School van de Bloeiende Molen”). In 1908 studeerde hij aan deze school af als eerste luitenant (Mülâz?m-? evvel). En toen ging hij naar luchtvaartcursussen in de Naval Flight School (Deniz Tayyare Mektebi) die op 25 juni 1914 in Yesilköy werd opgericht. Hij was toen een lid van de Ottomaanse luchtmacht.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog trouwde hij met Hatice Han?m (1897–1991), een immigrant uit Preveza.

Hij werd een van de eerste zwarte militaire piloten in de luchtvaartgeschiedenis toen hij in november 1916 begon te dienen. Op 18 december 1917 werd Ahmed Ali benoemd tot kapitein (Yüzba??) en naar Berlijn gestuurd om luchtvaartcursussen te volgen. Na het afronden van deze cursussen werd hij toegewezen aan de Izmir Naval Aircraft Company.

Na het einde van de Eerste Wereldoorlog raakte Ahmed Ali betrokken bij de Turkse Onafhankelijkheidsoorlog en steunde hij de Turkse Nationale Beweging. Hij bood zijn diensten aan als piloot op de militaire luchtmachtbasis Konya, Turkije. Op dat moment voerden Turkse nationalisten een plan uit om vliegtuigen uit Ottomaanse pakhuizen te stelen en naar Amasra, een havenstad aan de Zwarte Zee, te brengen. Ahmed werd in 1922 naar Amasra gestuurd om te helpen bij deze operatie. Piloten gebruikten deze vliegtuigen om de Zwarte Zee in de gaten te houden en hun maritieme operaties te beschermen.

Bij de oprichting van de Republiek Turkije in 1923 werd een divisie opgericht om de luchtvaartactiviteiten van Konya naar Izmir te verplaatsen. Ahmed werd toegewezen aan deze divisie en zette zijn dienst in Izmir voort. In 1928 werd hij benoemd tot lid van het Air Undersecretariat, een divisie van de Turkse luchtmacht die opereerde onder het Ministerie van Nationale Defensie.

Ahmed Ali ging in 1949 met pensioen en er is niet veel bekend over zijn latere leven. Hij stierf in 1969.

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *