Terwijl de Embrears, Gulfstreams en Falcons in recordoplagen van de lopende banden rollen, maken de superrijken steeds minder vlieguren, constateert de Financial Times. Ook Roel Pieper is getroffen door malheur op de privéjetmarkt.
De superrijken zijn dus niet onaantastbaar voor de kredietcrisis. Vooral in de Verenigde Staten zien jetservicebedrijven met lede ogen aan dat steeds minder kerosine wordt verkocht. In Europa groeide de vraag naar brandstof voor privévliegtuigen tot voor kort nog, maar lijkt nu ook van stagnatie sprake te zijn.
Zowel privébezitters van jets als bedrijven met een eigen corporate jet vliegen aanzienlijk minder. In de chartersector zijn de bankiers als klant volledig weggevallen. Bankiers waren goede klanten vanwege de roadshows die ze deden om investeerders aan te trekken, en omdat ze zich van hun miljoenenbonussen ook voor hun vrije tijd makkelijk een privévliegtuig konden veroorloven. Die roadshows hebben nu weinig zin en de miljoenenbonussen blijven voor veel bankiers dit jaar uit.
Maar Gulstream, Embrear en Dassault zitten vooralsnog niet op de blaren. De orderboeken zitten nog overvol, vooral met orders uit niet-westerse landen. En omdat de wachttijd jaren bedraagt, zijn veel vliegtuigen die nu afgebouwd worden jaren geleden al aanbetaald. Zo krijgt stenenschuiver Chris Thunnessen (nummer 77 in de Quote 500 met €300 miljoen) pas in de herfst van 2009 het door hem bestelde vliegtuig geleverd.
De kleine vliegtuigen zoals Citation en Eclipse ondervinden wel hinder van de iets-minder-superrijken die de hand op de knip houden. Vliegtuigbouwer Eclipse Aviation, waarin Roel Pieper mee participeert, is haar belangrijkste klant kwijt geraakt. Eclipse is dringend op zoek naar vers kapitaal. Het charterbedrijf DayJet had al 28 ultralichte vliegtuigen van Eclipse besteld en zou in de nabije toekomst nog vele honderden, oplopend tot 1400, bij kopen. DayJet wilde een on demand jetservice uit de grond stampen, maar heeft de activiteiten volledig stil gelegd en alle medewerkers ontslagen. De sector van lichte vliegtuigen zou kampen met overcapaciteit, aldus een onderzoek.
‘DayJet is al meer dan negen maanden in de problemen,’ reageert Roel Pieper tegenover Quote. ‘Dus dat zij voor ons minder belangrijk zijn moge duidelijk zijn, het heeft geen enkele impact op onze plannen. Jammer dat ze er niet meer zijn, we hebben ze liever wel dan niet, maar voor ons houdt dat niets anders in dan dat we meerdere klanten nu eerder hun vliegtuig kunnen leveren.’ Volgens Pieper zit het orderboek nog zo vol dat het nog drie jaar kan produceren. ‘Het loopt zeker anders dan we gedacht hadden in deze bijzondere financiele tijden maar so far so good. Onze grootste klant zit nu in Turkije, Atasay wil 180 vliegtuigen. Dat is de grootste order voor vliegtuigen in Europa ooit.’