Turkije is hard op weg een belangrijk centrum van callcenters in de wereld te worden. Er zijn ongeveer 300 callcenters actief in het land met een omzet van 0,5 miljard euro. Per jaar worden er ongeveer 500 miljoen telefoontjes afgehandeld. In de periode 2003-2008 is het aantal werknemers in de sector gegroeid van 17.500 naar 35.000. Aanleiding voor negen vooraanstaande binnen- en buitenlandse callcenters om in november 2008 de Call Centers Association (CMD) op te richten.
In aanmerking genomen dat de callcentermarkt wereldwijd een waarde heeft van 320 miljard US dollar, is er voldoende ruimte voor groei van de Turkse callcentersector. Relatief lage arbeidskosten en de beschikbaarheid van goed opgeleide werknemers bieden grote kansen voor Nederlandse bedrijven. Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf kan goed inspelen op het gebrek aan ervaring en ICT-infrastructuur bij Turkse bedrijven die op het punt staan hun klantenservice uit te besteden.
Meer informatie:
V. Istanbul Call Center Conference & Expo: www.istanbulcallcenterexpo.com
Bron: Referans Gazetesi