Wordt Turkije dé zomerhit van 2010? Afgaande op de boekingstendenzen in Groot-Brittannië heeft het er alle schijn van.
De Dalaman-boekingen bijvoorbeeld lopen daar meer dan 80 procent(!) voor op vorig jaar. Aldus cijfers van de marktleider in de Britse reisretail, The Co-operative Travel (400 reisbureaus, 600 mobiele reisverkopers).
Dalaman heeft in aantal tot nu toe geboekte paxen zelfs de eerste plaats voor pakketreizen overgenomen van Mallorca. Ook Bodrum en Antalya doen het uitstekend. Datzelfde geldt voor Sharm el Sheikh (Egypte) en Burgas (Bulgarije). Totaal lopen de zomerboekingen bij reisagent The Co-operative Travel 26 procent voor, bij een gemiddelde reissom van 630 pond per persoon.
In Groot-Brittannië zijn de zomergidsen veel eerder uit dan in Nederland. De cijfers hebben betrekking op boekingen van september tot december 2009 ten opzichte van dezelfde periode in 2008. De gemiddelde reissom voor Dalaman is 516 pond tegenover 595 pond voor Mallorca, dat in boekingen ‘slechts’ 12 procent voorloopt.
Op de derde plaats volgt Orlando (plus 28%, 998 pond). Daarna de Costa Blanca (plus 17%, 454 pond), Kreta (plus 3%, 651 pond), Sharm el Sheikh (plus 71%, 760 pond), Bodrum (plus 72%, 498 pond), Ibiza (plus 5%, 485 pond), Larnaca (plus 9%, 665 pond) en Zakynthos (min 11%, 476 pond).
De ‘runners-up’ in Engeland voor zomer 2010 zijn resp. Tenerife (plus 9%, 621 pond), Corfu (plus 9%, 564 pond), Antalya (plus 69%, 803 pond), Paphos (plus 23%, 849 pond), Menorca (Plus 27%, 560 pond), Rhodos (0%, 565 pond), Faro (0%, 525 pond), Malaga (plus 19%, 578 pond), Burgas (plus 52%, 533 pond) en… Las Vegas (plus 61%, 1050 pond).
Net als in Nederland wordt ook in de UK een moordende prijsoorlog om de klant voorspeld. Met name Turkije is daarbij voor alle grote zontouroperators speerpunt. Iedereen wil de herstellende economie gebruiken om marktaandeel te winnen. Maar, tegelijkertijd zijn touroperators voorzichtig met (risico)capaciteit. De strijd concentreert zich nu vooral op het verleiden van vroegboekers. ‘Laatboekers zouden in 2010 echter wel eens hun neus kunnen stoten, zeker als het gaat om koopjes’, waarschuwt The Co-operative Travel.
Over retailkortingen gesproken: bij onze westerburen heel gebruikelijk, tot wel ‘20% off’ op duizenden aanbiedingen bij grote reisbureauketens. Ook worden regelmatig gewerkt met ‘kleine kinderen gratis mee’. De hamvraag is wat het consumentenvertrouwen in de loop van het jaar gaat doen. Overigens kost de felle concurrentie in Engeland diverse middelgrote touroperators en kleine reisagenten reeds de kop…
Bron: Reisrevue/Paul Eldering