7.5 C
Alba Iulia
zondag, augustus 14, 2022
No menu items!

In top 10 Kinepolis duiken steeds vaker films uit Turkije op

zakeninturkije
Aenean volutpat elit purus. Suspendisse potenti. Cras eu pharetra felis, in lobortis erat. Pellentesque vel felis felis. Integer viverra, orci id suscipit eleifend,

De voorbije weken duiken regelmatig films met heel exotische titels op in de top 10 van Kinepolis. Turkse blockbusters lokken in enkele weken soms meer bezoekers dan Vlaamse films in heel hun carrière. Jo De Ruyck
Sla er de jongste Kinepolis top 10 op na en je ziet dat op nummer acht, vóór Plop en de kabouterbaby en maar net ná Jaco Van Dormaels Mr Nobody een film met de ronkende titel Kutsal Damacana 3 prijkt. Het gaat om een Turkse avontuurlijke komedie over een matroos die –om aan piraten te ontkomen– overboord springt, bij boeddhistische monniken terecht komt en uiteindelijk op een boerderij verzeild raakt waar vreemde dingen gebeuren.
Geen tijd voor ondertitels
‘Die film kwam op 20 januari uit in onze complexen in Brussel, Gent, Antwerpen en Hasselt’, zegt Myriam Dassonville van de Kinepolis Group, ‘en hij doet het uitstekend. Globale cijfers hebben we nog niet, maar in één weekend wist hij wel 4.000 mensen te lokken en dat is heel behoorlijk.’
Zeker als je weet dat alleen Turken naar deze film gaan kijken gezien Kutsal Damacana 3 Turks gesproken is en niet is ondertiteld. ‘Dat is hoogst uitzonderlijk’, aldus Dassonville. ‘Het Kinepolisbeleid bepaalt dat we alle buitenlandse films ondertitelen in de taal van de regio waar hij wordt vertoond en dat blijft zo. Deze prent werd heel laat aangeleverd zodat er geen tijd meer was voor ondertiteling.’
Rouwig zullen veel Vlaamse filmliefhebbers daar niet om zijn want de Turkse komedies –die doorgaans draaien op behoorlijk slappe humor– worden sowieso quasi uitsluitend bezocht door Turkse mensen. ‘Er bestaat vanuit de Turkse gemeenschap een grote vraag naar Turkse cinema. Vaak is een avondje bioscoop ook in die gemeenschap een echt familiegebeuren. Vergeet ook niet dat Turkije een grote filmproductie heeft. Er komt nogal wat Turkse cinema op de markt en steeds meer filmdistributeurs bieden Turkse prenten aan.’
Kort maar hevig succes
Kinepolis programmeert er ook meer dan vroeger. ‘Enkele jaren geleden vond je met moeite om de maand iets Turks op onze affiche, nu programmeren we om de 14 dagen een film uit Turkije’, zegt Dassonville. ‘Turkse kaskrakers halen vlot 30.000 tot 40.000 bezoekers, wat meer is dan wat Franse, Amerikaanse en Vlaamse films soms halen. Op 10 februari zit er weer zo’n kaskraker aan te komen: Recep Ivedik 3. Dat is een film waarbij we op zeker 40.000 bezoekers rekenen. Ook die film mogen we dus in de top 10 verwachten, allicht nog een stuk hoger dan Kutsal Damacana 3.
Kinepolis brengt overigens al enkele jaren Turkse films uit in Vlaanderen en Brussel. ‘Het begon ooit met de Turkse Filmdagen die we in 2003 organiseerden ter gelegenheid van 40 jaar Turkse immigratie in België. Dat festivalletje was zo’n succes dat we Turkse producties bleven aanbieden.’
Dat de programmatie van meer Turkse films het algemene aanbod zou verschralen, ontkent Dassonville ten stelligste. ‘De Kinepolis-complexen beschikken over veel zalen zodat er pakweg geen Amerikaanse films van de affiche moeten ten voordele van Turkse producties.’
‘Dat je momenteel ook titels als Edjer Kapani en Yahsi Bati op ons programma vindt, valt te verklaren door de vrij korte looptijd van Turkse films. Zodra er een op de affiche staat, komt het al met al beperkte publiek er snel op af zodat de film piekt in de bezoekerscijfers. Dat wil evenwel ook zeggen dat het succes en de looptijd van vrij korte duur is.’
Bollywood in Antwerpen
Waarom er geen Marokkaanse films worden geprogrammeerd, verklaart Dassonville als volgt: ‘Marokko heeft niet zo’n grote filmproductie en de distributie van Marokkaanse films is niet Europees georganiseerd zoals bij de Turkse zodat er ook nog eens minder worden aangeboden.’
Bovendien blijkt ook de interesse vanuit Marokkaanse hoek gering. ‘We hebben al geprobeerd Marokkaanse, Egyptische en ook Chinese films te programmeren, maar dat had bij het beoogde doelpubliek weinig succes. Alleen in Antwerpen wil het wel lukken met Bollywood-films. Vroeger organiseerden we voor de Indiase gemeenschap in Antwerpen privévoorstellingen, nu nemen we de Indiase films mee in de gewone publieksprogrammatie.’
 
Bron: http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/article/detail.aspx?articleid=EN2LKUGN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here