De crash met het toestel van Turkish Airlines riep vorig jaar veel vragen op over de veiligheid van de Turkse luchtvaart. Na een aantal moeilijke jaren heeft het land echter enorme sprongen gemaakt en wordt nu zelfs de aanval op zowel Schiphol als KLM geopend. Met een heuse luchtbrug tussen Europa en AziĆ« wil Turkije een machtige vliegnatie worden.Ā
“Vorig jaar verwerkten we 85 miljoen passagiers, een verdubbeling in vijf jaar tijd. Maar in 2023, wanneer het huidige Turkije honderd jaar bestaat, zullen dat er 350 miljoen zijn”, aldus Ali Ariduru, de zelfverzekerde topman van de Turkse luchtvaartinspectie.
Rond die tijd moet ook het eerste eigen verkeersvliegtuig het luchtruim kiezen. De Turkse overheid wil de komende jaren ruim ā¬700 miljoen pompen in de ontwikkeling van de romp en de motoren van een zelf te produceren 50- tot 70-zitter.
“Er is een enorme behoefte aan nieuwe toestellen. De sector heeft hier geen last van de crisis gehad. De Turkse bevolking Ć©n economie groeien razendsnel. Steeds meer mensen pakken het vliegtuig. Vooral het binnenlandse verkeer en het toerisme groeien spectaculair en luchtvaartmaatschappijen schieten uit de grond.”
Ariduru strooit met staatjes en grafieken die stuk voor stuk steil omhoog wijzen. “Behalve van de groei profiteert de sector vooral van de drastische hervormingen die zijn doorgevoerd”, zo duidt hij met name op de stappen die op het gebied van veiligheid zijn gezet. Jarenlang maar ook nu nog wordt vaak schamper gesproken over de Turkse luchtvaart. “Ten onrechte”, meent hij “We voldoen nu aan de allerhoogste eisen”, stelt Ariduru.
“Tot enkele jaren geleden moesten we onze vliegtuigen in het buitenland laten onderhouden en certificeren. Dat is nu helemaal omgedraaid. Tientallen landen doen dat nu bij ons.” Daarnaast is de Turkse luchtvaart recent vergaand geliberaliseerd. “We verdienen miljarden aan het privaat verpachten van de vliegvelden. En het staatsmonopolie van Turkish Airlines is doorbroken.” Turkish verloor daardoor zijn dominante positie, al weerhoudt dat de nationale trots niet van een razendsnelle groei. Ariduru ziet vooral de luchtvaart in en rond Istanboel de komende jaren boomen.
Ā
“De twee huidige vliegvelden kunnen de groei eigenlijk niet aan. Daarom zal de vrachtsector binnenkort worden overgeheveld naar een apart vliegveld en plannen we nu ook de aanleg van een splinternieuwe luchthaven die 60 miljoen passagiers aankan.” Istanboel kan daardoor straks met vier luchthavens zo’n 150 miljoen passagiers, ofwel drie keer zo veel als Schiphol, per jaar verwerken.
“Alleen al het aantal buitenlandse toeristen dat naar Turkije komt, zal naar verwachting de komende vijftien jaar verviervoudigen, maar daarnaast moeten hier ook miljoenen mensen gaan overstappen.” De luchtvaartbaas toont een wereldkaart waar Turkije precies het middelpunt vormt. “Tussen Europa en AziĆ« liggen we enorm centraal. Maar ook van Noord-Europa naar Afrika ligt Istanboel strategisch.”
Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/6667409/__Turkije__Luchtvaartveiligheid_is_nu_op_orde__.html?p=25,1