Ambitieuze groeiplannen in Turkije en een belangrijkere rol voor de retailactiviteiten voor de hele groep: dit zijn in een notendop de hoofdlijnen van het strategische plan dat bank-verzekeraar Dexia dinsdagochtend heeft voorgesteld in het kader van zijn beleggersdag. Tegen het einde van 2014 wil Dexia bijna een derde van zijn inkomsten halen uit Turkije, waar het actief is via dochter DenizBank.
Â
Dexia kwam de afgelopen maanden vooral in het nieuws met zijn Europese herstructureringsplannen en de aanhoudende inspanningen om voor zijn dagelijkse werking minder afhankelijk te zijn van kortetermijnfinanciering op de financiële markten. Vandaag maakt het management van de Belgisch-Franse groep ook duidelijk in welke richting het de bank-verzekeraar de komende jaren wil uitsturen.
Pierre Mariani, de gedelegeerd bestuurder van Dexia, had in het verleden wel al aangegeven dat Dexia zich in de toekomst meer zou terugplooien op zijn kernactiviteiten, het financieren van openbare besturen en retailbankieren. Nu worden dus ook concrete doelstellingen en cijfers gegeven voor die plannen.
DenizBank als winstmotor
Opmerkelijkste vaststelling bij Dexia’s nieuwe strategische plan voor 2014: de groep trekt volop de kaart van Turkije. Dexia is al op die markt actief sinds de overname van DenizBank. Maar nu lijkt Turkije meer dan ooit de winstmotor van de groep te moeten worden. Tegen eind 2014 wil Dexia 27 procent van zijn inkomsten uit Turkije halen, tegen 17 procent nu.
Om dat mogelijk te maken zal over de komende jaren zo’n 250 miljoen euro worden geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de groep en in de uitbreiding van Denizbanks kantorennetwerk. Momenteel telt Dexia’s Turkse dochter ongeveer 500 kantoren, tegen eind 2014 moeten dat er 800 zijn.
Groter gewicht voor retailtak
Maar ook buiten Turkije wil Dexia het belang van zijn retailactiviteiten weer opkrikken. Tegen 2014 moeten die goed zijn voor ongeveer 60 procent van de totale opbrengsten van de groep. Ter vergelijking: net voor het losbarsten van de crisis in 2007, waren de retailactiviteiten goed voor zo’n 36 procent van de opbrengsten van de gehele groep.
‘Er was toen een te grote aandacht voor de internationale ontwikkeling van Public & Wholesale Banking (PWB, de tak die instaat voor de financiering van openbare besturen, nvdr.) en er is te weinig geïnvesteerd in retail’, gaf Stefaan Decraene, topman van de tak Retail en Commercial Banking, maandagavond nog toe in de marge van een persbijeenkomst.
Om zijn retailambities waar te maken zal Dexia niet alleen stevig inzetten op Turkije, ook in België en Luxemburg zal de retailtak verder kunnen profiteren van een investeringsplan van 350 miljoen euro dat vorig jaar werd opgezet en bedoeld is om het distributienetwerk te moderniseren. De Belgische en Luxemburgse retailactiviteiten zullen tegen het einde van 2014 goed zijn voor iets meer dan een derde (33 procent) van de opbrengsten.
Lees verder op:
Bron: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Dexia_trekt_volop_Turkse_kaart.8972914-3095.art?ckc=1