De ontwikkeling van de Turkse detailhandel gaat de afgelopen jaren in hoog tempo. Investeerders en projectontwikkelaars zien de potentie van het land dat op het kruispunt van Europa, Azië en het Midden-Oosten ligt. In 2001 telde Istanbul één winkelcentrum. Tien jaar later heeft elke wijk een eigen winkelcentrum. BIM, de Turkse equivalent van Aldi, zag het aantal vestigingen stijgen van 600 naar 2.980 en is nu marktleider in de foodbranche.
Het potentieel van de Turkse detailhandelsmarkt blijft bovendien groot. Het land heeft een jonge en relatief goed opgeleide bevolking van 73 miljoen consumenten. Turkije wordt wel het tweede Duitsland genoemd, alleen groeit Turkije veel sneller. Eind 2009 openden drie van de tien grootste winkelcentra in Europa hun deuren in Turkije.
Nu is Forum Istanbul met een oppervlakte van 365.000 vierkante meter, waarvan 175.000 winkelvloer, het grootste winkelcentrum van Europa. Er bevinden zich 362 winkels, 14 restaurants, 36 fastfoodrestaurants, de grootste bioscoop van Europa, een theater, bowlingbaan, schaatsbaan, 856 roltrappen, 21 liften en een mini-Disneyland. De omzet ligt in 2010 rond de 500 miljoen euro. IKEA, C&A, Marks & Spencer en Zara hebben er een filiaal.
Bron: http://www.profnews.nl/949785/turkse-detailhandelsmarkt-ontwikkelt-zich-in-hoog-tempo