7.5 C
Alba Iulia
vrijdag, december 2, 2022
No menu items!

Ondernemer in Turkije met Nederlandse regels

zakeninturkije
Aenean volutpat elit purus. Suspendisse potenti. Cras eu pharetra felis, in lobortis erat. Pellentesque vel felis felis. Integer viverra, orci id suscipit eleifend,

Hugo van der Hoek zette in Turkije een meubelbedrijf op. Hoewel hij veel rekening houdt met de Turkse cultuur en maatschappij, heeft Van der Hoek wel de Nederlandse arboregels ingesteld.
De wanden van de bedrijfskantine zijn bijna onzichtbaar. Ze hangen vol met familiefoto’s die de Turkse medewerkers daar hebben opgehangen. In een hoek staat een tv aan waarop nog meer beelden van baby’s, kleuters en jongeren voorbijkomen. ‘De muren waren vol, dus moesten we wat anders verzinnen’, zegt directeur Hugo van der Hoek (55) van het meubelbedrijf Danca Design in Bursa.
Het is een van de manieren waarop de in Rotterdam geboren ondernemer zijn betrokkenheid bij mens en maatschappij wil tonen. Van der Hoek is daarmee een pionier. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat nog in de kinderschoenen in Turkije.
Betere arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden in zijn bedrijf zijn beter dan in soortgelijke bedrijven en de salarissen liggen er gemiddeld 30% hoger. Bij de productie is de hoeveelheid afval teruggebracht van 4,6% naar 0,1%. ‘Dat hebben we bereikt door in de bedrijfskantine aanschouwelijk te maken wat de materialen kosten en zo de medewerkers milieu- en energiebewust te maken.’
De leiding van Danca Design Furniture (omzet € 17 mln) laat ook in andere opzichten zien dat het betrokken is bij zijn medewerkers. Bij de geboorte van een baby en bij een huwelijk krijgen werknemers een traditionele Turkse gift: een stukje puur goud. Er is een onderwijsfonds om werknemers die weinig geld hebben voor scholing van hun kinderen, financieel bij te staan. Daarnaast krijgen elk jaar vijftien kansarme kinderen uit de omgeving een toelage om naar school te gaan. Aan het begin van de vastenmaand ramadan en voor het offerfeest worden manden met eten uitgedeeld, en voor de winterkou arriveert, krijgen werknemers steenkool en hout.
Van der Hoek ziet zijn invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen als een win-winsituatie. ‘De medewerkers zitten beter in hun vel. Dat verhoogt de productiviteit. En in tijden van grotere drukte kun je hen ook zonder problemen vragen om langer te blijven of hun vakantie uit te stellen, zodat de uitstaande orders op tijd de deur uit kunnen. Die flexibiliteit en loyaliteit heb je nodig om met succes te kunnen opereren.’
De Nederlandse ondernemer zit al tien jaar in Turkije. Hij trouwde met de Turkse Nükhet Tasman. ‘Zij runt de toko hier’, aldus Van der Hoek. ‘Ik heb geen zitvlees. Ik voel me beter thuis aan het front; op pad naar beurzen, klanten en leveranciers.’
Hij heeft het uitstekend naar zijn zin in Turkije, waar ondernemers alle ruimte hebben. ‘Je kunt hier nog ondernemen zonder dat je door allerlei regels en wetgeving wordt gehinderd, zoals in Nederland. Daardoor kan ik sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt.’
Maar aan minder regels te hoeven voldoen, betekent niet dat het bij Van der Hoek in de fabriek een zooitje is. Door vergaande automatisering kan het bedrijf zijn producten tegen een betere prijs in de markt zetten. ‘Wat betreft kwaliteit en efficiëntie winnen wij het van de concurrentie’, aldus Van der Hoek. Daarnaast heeft veiligheid een hoge prioriteit. ‘We hebben nog maar één ongeluk gehad.’
Dat komt ook doordat er gewerkt wordt volgens de Nederlandse Arbowet. ‘Iedereen in onze productiehallen werkt verplicht met een helm, beschermende oordopjes en handschoenen.’
De grootste fout die hij in het begin maakte, was het opzetten van een groot papieren kwaliteitssysteem. ‘Het was een kind met een waterhoofd. Er ontstond een hele papierstroom die totaal onnodig was. Ons management komt uit de auto-industrie. Die zijn gewend om volgens kwaliteitsnormen te werken.’
Nederland is nog steeds belangrijk voor Van den Hoeks bedrijf. Ongeveer 30% van zijn zitmeubelen gaat naar de Nederlandse markt. Zijn hoofdontwerper, Teun van Zanten, is een Nederlander. En hij heeft gekozen voor oranje als bedrijfskleur.
Lees verder:
Bron: http://www.fd.nl/artikel/20996408/ondernemer-turkije-nederlandse-regels

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here