Turkije richtte zijn export van ouders op Europa, maar een steeds groter deel komt terecht in Azië. De EU is nog wel de belangrijkste afzetmarkt. In 2005 ging 59% van de Turkse export naar de EU, in 2010 was dat bij 46,3% het geval.
Turkse ondernemers zoeken naar nieuwe markten. Ze vergroten hun exportpakket en trachten de risico`s te spreiden. De exporteurs vrezen dat de Europese kredietcrisis zal zorgen voor een verminderde koopkracht bij hun afnemers in Spanje en Italië. Daarom zoeken ze naar contacten in landen waar de vraag blijft groeien. Voor de Turkse regering is een groei van de export naar Brazilië, Rusland, India en China een prioriteit.
Het karakter van de export verandert eveneens. De landbouwproducten maken plaats voor industriële goederen. Op druiven, olijven en vijgen zitten lage winstmarges. Er valt meer winst te behalen met machinaal gemaakte tapijten, verf, plastics, confectie, frisdrank en snoep.
Bron: http://www.profnews.nl/971421/turkije-exporteert-meer-richting-azi%C3%AB