Een groeiend aantal klanten in Duitsland krijgen Turkse
telemarketeers aan het woord vanuit Turkije.
“Voor onze klantenservice, bel Turkije” is
misschien niet het officiële motto van de Duitse bedrijven maar op hun
zoektocht om de kosten te snijden willen ze profiteren van de lagere
arbeidskosten aangeboden in het buitenland. Groeiende aantal Duitstalige call
centers in Istanbul, Antalya en Bodrum met tienduizenden voormalige Duitse
bewoners kunnen Turkije helpen om een customer service hub voor Duitsland en de
rest van Europa te worden.
Te midden van een Europese crisis en aanhoudende
economische dynamiek van Turkije, heeft de beslissing van sommige Europese
Turken naar “huis” terug te keren geleid tot een nieuwe pool van
vloeiend sprekers in een brede selectie van Europese talen.
In mei, een groep van 50 in Nederland gevestigde
tijdschriften hebben een contract getekend met de Turkse vleugel van de
klantenservice gigantische Unamic / HCN, die 250 Nederlands-sprekende
medewerkers inhuurt om de dienst te beheren. De verhuizing onderstreept het
concurrentievermogen van de Turkse call centers, de dienst in een aantal
West-Europese talen kan een belangrijk voordeel zijn ten opzichte van andere
“outsource” landen als India, die op bijna uitsluitend focussen op de
dienstverlening in het Engels.
Een duidelijke reden waarom Turkse call centers aan populariteit
stijgen in de afgelopen jaren is het grote verschil in lonen aangeboden in
beide landen. Volgens Truva Group President Göksel Akkaþ, worden call center
medewerkers TL 1.500 per maand betaald, of ongeveer 750 Euro. Dat is ongeveer
gelijk aan de werkloosheidsverzekering, dat wordt aangeboden in Duitsland.
Bron: http://www.todayszaman.com/news-283345-bargin-priced-turkish-call-centers-edge-into-german-market.html