Leerlingen enthousiast maken
voor iets is erg leuk maar net zo vermoeiend. Toch doen wij docenten elke dag
niks anders, maar waarom doen we het dan? Omdat het ons vak is of doen we het
gewoon onbewust?
In mijn Business class had
ik altijd het gevoel dat leerlingen daarin zaten omdat ze gewoon naar het
buitenland wilden. Hoe vaak ik ook zelf enthousiast was over mijn lessen
moet ik toegeven dat ik dat vaak niet terug zag in mijn leerlingen, tot ik werd
geconfronteerd door mijn leerlingen Ishaak en Halil.
Ishaak zit al twee jaar in
mijn Business plus class en komt altijd moe binnen (geef elke vrijdag het 7e en
8e uur les), maar ondanks dat werkt hij wel. De afgelopen maand vroeg hij of
zijn vriend Halil ook een paar lessen mee mocht doen. Was natuurlijk verbaast,
het blijven wel VMBO leerlingen die het liefst zo snel mogelijk op de vrijdag
naar huis willen. En ja hoor, Halil mocht van mij komen. Halil hielp het
groepje en luisterde aandachtig naar de gastdocenten en wilde mee naar de
bedrijfsuitjes en de KvK.
Begreep niet wat deze jongen
kwam doen, mijn theorie was namelijk dat de leerlingen alleen kwamen omdat ze
naar het buitenland mochten. Deze jongen wist dat dat voor hem niet meer
mogelijk was maar kwam toch. Dit zette mij aan het denken en vroeg het deze
jongen uiteindelijk. Op dat moment kwam ik erachter dat Ishaak en Halil samen
een onlineshop hadden geopend. Ishaak was het brein erachter en Halil de ICT
beheerder. Halil kwam dan ook naar de lessen omdat hij had gezien dat Ishaak
creatiever was geworden tijdens de Business lessen en wilde zelf ook ideeën
opdoen.
Als je aan mij vraagt waar
ik trotser op ben zou ik het niet weten. Aan de ene kant twee enthousiaste
leerlingen die een bedrijf starten en aan de andere kant een leerling die
vrijwillig naar de Business plus class komt om ideeën op te doen en creatiever
te denken!
Op de vraag waarom we onze leerlingen enthousiast
proberen te maken kan ik geen beter antwoord geven dan hierboven beschreven. Al
is het maar bij één leerling gelukt, dat geeft ons docenten genoeg energie om
door te gaan. Maar een feit is en blijft dat het in ons leraren zit en wij het
ook vaak onbewust doen. Hoog tijd om van onbewust naar bewust coachen te
gaan…
Geschreven door: Sultan Göksen [Docent, Marcanti Esprit Scholen]