Erhan Karadeniz is geboren en getogen in ‘s-Hertogenbosch. Na een moeilijke periode op de middelbare school ging hij uiteindelijk naar het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch Hij is eerst begonnen met de opleiding Fotonica (gekozen door de interesse die hij al vanaf zijn 16e had voor webdesign en design). Na twee dagen is hij er echter achter gekomen dat dit niet de juiste opleiding voor hem was, omdat er te weinig aandacht aan de punten werd besteed waar hij juist interesse in had. Hierna heeft hij gekozen voor de opleiding Marketing en Communicatie om zo ook zijn commerciële kanten te ‘versterken’. Tijdens zijn opleiding heeft hij thuis de nodige kennis opgedaan voor het ontwikkelen van websites en design door zelf te knutselen en simpele opdrachten voor “klanten” uit te voeren.
In zijn laatste jaar was er een bijeenkomst voor de 500 grootste MKB bedrijven in Noord-Brabant. Omdat de directeur van de opleiding wist waar Erhan mee bezig was en onder de indruk was, kreeg Erhan de gelegenheid om een presentatie van een kwartier te houden waar hij mocht uitleggen wat hij allemaal deed. Direct na de bijeenkomst heeft hij diverse aanbiedingen van bedrijven gehad om bij hen te komen werken, waarvan hij uiteindelijk een bedrijf heeft uitgekozen. Hier heeft hij een jaar gewerkt en is daarna naar eFocus in Utrecht gegaan om zo meer te leren in een groter bedrijf. Ook hier heeft hij een jaar gewerkt. Ondertussen had hij al regelmatig opdrachten uit diverse hoeken die hij dan in zijn vrije tijd uitvoerde onder de naam “Forvae”. In dat jaar kwam Erhan in contact met Hadise (die zou toen Turkije gaan vertegenwoordigen op het Eurosong Festival in 2009).
Na zijn jaar bij eFocus is hij gaan werken voor Sanoma Media, de oprichters van ilse.nl, zij hadden besloten om er nieuw leven in te blazen. Hier heeft hij uiteindelijk zo’n 3 jaar aan gewerkt waarna helaas werd besloten om de stekker eruit te trekken wegens tegenvallende inkomsten. Hierna heeft hij besloten om voor zichzelf door te gaan.
Zijn klanten komen voornamelijk uit de muziekindustrie en Erhan heeft voorheen met artiesten als Tiësto en Armin van Buuren gewerkt. De laatste jaren kreeg hij voornamelijk klanten uit Turkije. Namen zoals Nil Karaibrahimgil, Sertap Erener, Hadise, Levent Dorter. GNL Entertainment, een groot evenementenbureau die werkt met wereldbekende artiesten (Elton John, Sting) en Ay Yapim, bekend van Turkse series (zoals Yaprak Dökümü, Ask-i-memnu, Ezel). Maar ook Acunn Medya, bekend van projecten zoals, O Ses Turkiye,
Survivor.
De stap om verder te gaan in Turkije leek hem niet meer dan logisch, omdat hij regelmatig heen en weer moest vliegen voor afspraken.
We vroegen Erhan:
Positieve ervaringen in je carrière, ook wat negatieve ervaringen? Hoe heb je het bereikt?
“Positieve ervaringen in mijn carrière zijn contacten met heel veel verschillende mensen waar ik voorheen nooit van had gedacht dat ik ermee in contact zou komen.
Negatieve ervaringen zijn opdrachten die ik zo nu en dan heb ‘verknald’, omdat ik er te “simpel’ over dacht (door gebrek aan ervaring), maar deze klanten zijn nog steeds klanten van mij, omdat ik altijd open ben over de voortgang van zaken tegenover hen. Nog een negatieve ervaring, hoewel ik het eigenlijk niet zo ervaar is het cultuurverschil tussen Turkije en Nederland, wat natuurlijk logisch is. Klanten uit Turkije lijken veel dingen last-minute te beslissen waardoor ze dus eigenlijk een 24/7 on hold positie van je verwachten. In het begin had ik hier moeite mee om me daar aan te passen. Dit gaat tegenwoordig een stuk makkelijker, omdat ik dingen redelijk goed kan inschatten en zelfs de klanten van te voren waarschuw voor wat ze eigenlijk willen hebben, maar dat nog niet zelf door hebben op dat moment.”
Dit alles heeft veel geduld en veel vrije tijd van mij gekost, maar het is het allemaal meer dan waard.
Wat is jouw drijfveer? Wat raad je scholieren, studenten aan? Wat zijn je toekomstplannen?
Mijn drijfveer is dat ik een belangrijk persoon wil zijn in deze sector en zo mijn kennis en ervaring met anderen kan delen.
Ik raad scholieren aan om achter hun dromen aan te gaan, het maakt niet uit hoeveel tegenslagen je krijgt. Als je vastberaden bent, dan lukt het je vast en zeker om uit de negatieve ervaringen die je meemaakt lessen te trekken om het de volgende keer beter aan te pakken.
Toekomstplannen van mij zijn het oprichten van een belangrijk communicatiebureau in Turkije die voorloopt op het gebied van technologie op het web. Daarnaast heb ik ook nog een leuk ander project voor Turkije wat momenteel bijna klaar is, een kleine tip van de sluier, de naam is Zirvee.