De Turkse regering drong
op 12 april aan zijn voornemens van een toegezegde mega-project uit te voeren. Het
project zal een schaapvaartkanaal van 45 km graven tussen de ZwarteZee en de
Zee van Marmara. Algemeen werd dit gezien als een onrealistische
verkiezingsbelofte. Ankara liet echter blijken dat het zeker de intentie heeft
om de passage te bouwen. Hiermee willen ze opstoppingen in de Bosporus
verminderen.
“Wij geloven dat dit een zeer realistische project is dat over de hele wereld
besproken zal worden”, vertelde vice-premier Ali Babacan aan de
verslaggevers van Reuters. Een ambitieus
project van premier Tayyip Erdogan. Ali Babacan weigerde echter de kosten hiervan
te bespreken. Hij vertelde dat de Hogere Plannings Raad van het land heeft
besloten om door te gaan met dit project.
Erdogan kondigde het plan voor “Canal Istanbul” aan tijdens de verkiezingen in
2011. Vele Turken zagen dit als een ambitieuze maar onrealistische visie. Het
kanaal zou het Europese deel van Istanbul veranderen in een groot eiland,
gezien deze parallel zal lopen aan de Bosporus. Het opgegraven land zou
vervolgens kunnen worden gebruikt om een gedeelte van de zee op te vullen voor
een derde lucht- en zeehaven.
Op een afzonderlijk evenement deelde Erdogan Bayraktar, minister van Milieu en
Ruimtelijke Ordening, mee dat de regering nu bezig is met een derde
alternatieve route voor het project, gezien het streeft naar een manier om
tussen de dichtbevolkte gebieden door te ploegen, aldus Sabah. Bayraktar melde
dat binnen 1,5 maand een verduidelijking
van de route klaar zal zijn met daarbij de kosten en vermelding van weerstand
van de bewoners.
De Bosporus is de enige maritieme afvoer voor de Zwarte Zee naar de oceanen van
de wereld. Via dit kanaal vervoeren vele landen aan de Zwarte Zee hun doorvoer
van olie en olieproducten. Turkse ambtenaren schatten dat ieder jaar ongeveer
150m ton goederen door deze waterstrook gaat.
Auteur: Onder Kandemir