7.5 C
Alba Iulia
donderdag, september 28, 2023
No menu items!

De staat van Turkse eCommerce 2013

zakeninturkije
Aenean volutpat elit purus. Suspendisse potenti. Cras eu pharetra felis, in lobortis erat. Pellentesque vel felis felis. Integer viverra, orci id suscipit eleifend,

2 jaar geleden schreef
Techcrunch het volgende: “Een van de dingen die ik het meest hoor als het
gaat om de beginnende Europese markt, is dat beleggers niet serieus kijken naar
de Turkse markt. Op deze manier zal er waarschijnlijk een van de grootste investeringen
voor de komende 10 jaar gemist worden.” Turkije is enorm veranderd en een van
de grootste veranderingen zit in het Turkse internetgebruik.
Laten we beginnen met
een aantal feiten over de Turkse online markt:
Turkije heeft 36 miljoen internet gebruikers. Dit
aantal is geverifieerd door Comscore en Turkish Telecom. Met zoveel internet
gebruikers plaats Turkije zich op de vijfde
plaats qua totale internetgebruikers in Europa. Duitsland, Rusland,
Groot-Brittannië  en Frankrijk verslaan
Turkije met het aantal gebruikers. Met zoveel gebruikers  plaats Turkije zich op nummer 11 in de wereld
in percentage internetpenetratie.
 
E-commerce op de
Turkse markt is groot en bied potentie om nog veel groter te worden dan vandaag
de dag. De enige betrouwbare methode om een schatting te maken over de grootte
van e-commerce is door te kijken naar de BKM data. Zoals bekend, worden niet
alle geregistreerde transacties direct gekoppeld met internet transacties. Als
we dit soort transacties buiten beschouwing laten denken we dat Turkije in 2012
een omvang van 15.3 miljard TL (8.6
miljard USD) had met e-commerce (hier wordt reizen, opbrengsten van reclame,
GMV markt en dating meegerekend).
 
Het aantal gebruikers
dat geld uitgeeft op het internet wordt geschat
op 10 miljoen gebruikers. Als je kijkt naar de hoogste schattingen is er een
e-commerce penetratie van wel liefst 27%(van
alle internet gebruikers) er is dus nog genoeg potentie voor de toekomst. In
landen zoals Duitsland of Groot-Brittannië 
ligt de e-commerce penetratie rond de 60%. Turkije heeft daarin dus nog een lange weg te gaan, maar dit
laat wel zien dat er naar die 60% gewerkt kan worden. Wat zal dit brengen voor
de e-commerce? Dit percentage zou in een paar jaar bereikt kunnen worden. Als
je even een kleine rekensom doet kom je er achter waarom de e-commerce in
Turkije zo populair is voor beleggers.
 
Turkije staat op nummer 7 (van Facebook gebruikers) en volgt
Groot-Brittannië op de voet. Niet alleen facebook wordt druk bezocht, ook
andere social media sites worden massaal bezocht en gebruikt. Turkije staat op
de 11de  plaats voor Twitter en op de 14de plaats voor Youtube.
 
De Turkse internet
gebruikers zijn vrij jong: 70% van alle internet gebruikers zijn jonger dan 34
jaar. (In vergelijking  tot slechts 39%
van de internet gebruikers in Groot-Brittannie.)
 
 
Een andere reden
waarom Turkije een goede plaats is om te groeien met e-commerce komt door de
hoge creditcard penetratie. Turkije heeft  54 miljoen creditcards een creditcard
penetratie van ongeveer 60%. Europa in vergelijking heeft slechts een creditcard
penetratie die lager ligt dan 50%( Groot-Brittannië heeft de hoogste creditcard
penetratie met een percentage van 67%) Turkije heeft enorm veel potentie met
e-commerce.
 
De B2C logistieke
infrastructuur is ook enorm goed ontwikkeld. Turkije heeft vele concurrerende
bedrijven die puur gericht zijn op logistiek. Een klein voorbeeld : Markafoni
is in staat om elke order binnen 24 uur te leveren mits de klant niet verder
dan 600km van Istanbul leeft. Voor alle andere orders duurt het slechts 48 uur,
zelfs naar een klein dorpje aan de rand van de Turkse grens.
 
In 2011 onderging Turkije
2 grote veranderingen: eBay die GittiGidiyor
overnam en Naspers die Markafoni overnam.
Deze overnames zorgde voor een waarde verandering in de internet markt voor
Turkije, de internet markt steeg naar honderden miljoenen USD. Yemeksepeti maakte een andere grote
deal in 2012 met General Atlantic, en bewees zo zichzelf wederom de sterkste te
zijn in online food delivery over heel de wereld.
 
Buiten al deze feiten
en getallen zijn er veel dingen die moeilijk uit te drukken zijn in getallen.
Zoals het verhaal van eTotum, ze krijgen honderden business plannen te
verwerken elk jaar en slagen erin om elk jaar 2-3 startende bedrijven van de
grond te krijgen, welke later zeer succesvol zijn geworden. Maar er is ook een
verhaal over Rocket Internet in Turkije: Rocket sloot de deuren in 2012 en
ontsloeg honderden medewerkers. Hierna verliet Rocket Turkije. Ik heb vele
verhalen te vertellen, maar als ik de Turkse internet markt moet samenvatten
gaat het over competitie en snelheid.
 
Laten we beginnen met  competitie. Groupon (gestart in april
2010) was het eerste bedrijf in Turkije die deed aan groepsaankopen. Vandaag de
dag hebben we ongeveer 200 van dit soort bedrijven in Turkije. Groupon verloor
de machtspositie aan Grupfoni. De top 3 bedrijven hebben ongeveer 80% van de
markt in handen. Maar desondanks zijn er nog steeds ongeveer 200 andere
bedrijven die dit zelfde doen. Als je dit vergelijkt met Duitsland of Frankrijk
dan zijn er daar ongeveer 24 bedrijven? De enige 2 andere landen die op een
vrijwel zelfde manier tegen elkaar strijden zijn Brazilië(met 400 bedrijven) en
China met (4000 bedrijven). De competitie houd niet op bij groupon achtige
bedrijven, er zijn ook ongeveer 16 dag-deal bedrijven, ongeveer 10 lokale video
websites enzovoorts. Deze competitie en strijd zorgt ervoor dat er een goede
markt ontstaat. Je zou kunnen zeggen dat Turkije de markt is van Digitale Darwinisme.
 
 
Snelheid is een ander sterk punt van Turkije. Het hele land draait om snelheid maar
dit vooral in de internet sector. De manier van denken en keuzes maken is snel
(vrijwel iedereen die ooit zaken heeft gedaan in Turkije zal dit kunnen beamen)
en de verwachtingen van de eindgebruikers liggen hoog ( vrijwel alle e-tailers
zullen leveren binnen 48 uur) . Zoals je ziet snelheid is belangrijk op veel
verschillende gebieden. Ik heb nog nooit een markt gezien die zo gefocust is op
snelheid.
 
 
De grootste bottleneck
van Turkije is nog altijd een gebrek aan kapitaal, maar na de overnames van
GittiGidiyor, Markafoni en Yemeksepeti ben ik er van overtuigd dat dit snel zal
veranderen. Elke keer als ik met een startende onderneming praat  vertellen ze hoeveel (buitenlandse) beleggers
ze hebben ontmoet.
 
Turkije is de place to be: Een grote markt vol met jonge gebruikers die
graag hun tijd besteden op het internet. Facebook, Twitter en Youtube worden
veel gebruikt onder de jongeren. The Turken geven vrij veel geld uit via het
internet, en we weten allemaal dat dit slechts het begin is. De 2 na grootste creditcard
penetratie van Europa en een zeer goed ontwikkeld logistiek netwerk zorgt voor
een goede basis voor verdere ontwikkelingen in de e-commerce. Het tekort van
kapitaal wordt met de dag minder en ik kijk er naar uit dat risicokapitaal
fondsen zich zullen vestigen in Turkije. 
Als we over 3 jaar terug kijken naar dit moment zullen we iets zeggen in
de trant van: “dit waren de gouden jaren voor een investering in Turkije”.
 
Een slapende reus
wordt wakker.  De toekomst is nu!
Vertaald door: Jasper Bom
Origineel artikel: Digital Bosphorus – The State of Turkish eCommerce 2013 – Sina Afra

Digital Bosphorus: The State of Turkish eCommerce 2013

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here