700 mensen uit 300 verschillende
landen zijn op 22 februari bijeengekomen in de zonnige mediterrane stad Antalya.
Allen dromen ervan volgende WhatsApp, Instagram of Tumblr te worden.
Het evenement, genaamd Startup
Turkije, is een jaarlijkse activiteit die al sinds 2008 startups,
entrepreneurs, investeerders en managers bijeenbrengt. Als
technologiejournalist was ik daar natuurlijk bij om de stemming van de startups
te peilen.
Het driedaagse evenement werd
georganiseerd door eTohum, een Turkse organisatie die zich inzet voor
stimuleringsprogramma’s en financiering van Turkse startups. Volgens
medeoprichter Burak Büyükdemir biedt het evenement een uitstekende gelegenheid
voor bedrijven om zichzelf te presenteren. ‘’Elk jaar kiezen we 40 startups die
we vervolgens drie maanden lang begeleiden. We leren ze alles, van het maken
van presentaties tot het vormen van juridische infrastructuren. Sinds 2008
hebben we al meer dan 250 bedrijven kunnen begeleiden.’’
Tijdens de panelbijeenkomsten
bespraken experts serieuze kwesties als ‘’De Toestand van Turkse Internet
Investeringen,’’ ‘’Geniale Investeringen in Turkije’’ en de ‘’Cultuur van
startups in het Midden-Oosten, Japan en Iran.’’
Barýþ Aksoy van Intel Capital
Turkije benadrukt de fundamentele verschuiving in het Turkse consumentengedrag.
‘’De Turken die zijn geboren in de jaren 90 en die zijn getogen met de nieuwe
interneteconomie, zijn de nieuwe werkkrachten. Deze nieuwe Turkse generatie
verdient nu haar eigen geld en de manier waarop er geconsumeerd wordt verschilt
met die van hun ouders,’’ vertelt hij.
Hoewel Mustafa Say van iLab Ventures
ook op de hoogte was van de aankomende generatie consumenten, heerst er bij hem
wel een belangrijke vraag: ‘’Waarom heeft Turkije nog steeds geen startup
bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is?’’ Volgens Say ligt dit aan
verscheidene factoren, zoals de onevenwichtige inkomensverdeling, het lagere
BNP, het gebrek aan financiële middelen en het ontbreken van effectief gebruik
van het internet.
Eze Vidra, hoofd van Google Campus
Londen, benadrukte de drie voornaamste zaken die startups succesvol maken:
omgeving, aantallen en mogelijkheden. ‘’Ten eerste is de fysieke omgeving van
cruciaal belang, ik wens je veel succes in een stad met veel advocaten! Ten
tweede moet de densiteit van startups in een bepaald gebied groot genoeg zijn
om groei te bevorderen. En als laatste heb je een mogelijkheid nodig om jezelf
te ontwikkelen en presenteren, en deze kans bieden wij gratis aan op www.campuslondon.com.’’
In een persoonlijke interview
vertelde Marvin Liao – mentor van 500 startups – dat ze nog niet
begonnen zijn met investeringen in Turkije. Hij is zich er echter wel van
bewust dat de Turkse startup gemeenschap aan het groeien is. ‘’De
ontwikkelingen in Turkije zijn spannend en de vooruitzichten zijn goed, maar
het land bevindt zich nog in een vroeg stadium. Er is een gebrek aan geld,
groeikapitaal en ervaren ondernemers. Maar dat is aan het veranderen.’’
In een paneldiscussie met Elmira
Bayrasli, benadrukte Faruk Eczacýbaþý – voorzitter van de Turkish Informatics
Foundation – zijn zorgen en zijn optimisme. ‘’Op de korte termijn zal het
moeilijk worden voor Turkije, maar ik heb goede hoop voor de lange termijn. Er
zullen altijd conflicten zijn tussen progressieven en conservatieven. Zolang er
sprake is van een open markt, zal deze botsing niet veel uitmaken. Ik bevind me
niet in een positie waarin ik advies kan geven aan iedereen, het enige wat ik
kan zeggen is dat iedereen geduld moet hebben. Het beste moment om een startup
te beginnen is in economisch slechte tijden. Start de zaken en wacht op het
succes. Ik ben zeer optimistisch over de toekomst.’’
Een van de meest interessante delen
van Startup Turkije waren de Pitch sessies. Bijna 70 startups probeerden
tijdens een vijf minuten durende presentatie het publiek en de potentiële
investeerders te overtuigen van de potentie van hun projecten. Mijn
persoonlijke favorieten waren Sharemyfare, Mobidik, Volt, Liwwa, Netmera,
Wuzzuf, inSelly en Trendhattan. Voor een volledige lijst, zie http://www.startupturkey.com/startups
Oðuzhan Aygören, assistent professor
marketing aan de Technische Universiteit Istanbul, onderstreepte het belang van
het gebruiken van de Engelse taal als voertaal van de presentaties. ‘’Ik ben
sinds de oprichting van eTohum betrokken geweest bij het bedrijf en ik heb veel
van hun organisaties bijgewoond. Het geeft mij een groot genoegen om te zien
dat het publiek voortdurend groeit. Dit jaar zijn de deelnemers meer volwassen
en worden de presentaties bijna allemaal in het Engels gehouden. Dit is een
belangrijk om het land te verbinden met een veel breder publiek in de regio.
Daarnaast kan het laten zien hoe het belang van Turkije als een hub voor
e-startups toeneemt.’’
‘’Silicon Valley is geen
bouwproject, het is een geïnternaliseerde cultuur die niet gekloond kan worden,
zelfs niet in de Verenigde Staten. Het is net als magisch fruit dat alleen kan
groeien met een unieke meststof,’’ zegt Serdar Kuzuloðlu, een prominente Turkse
journalist. In zijn energieke presentatie benadrukte hij het belang van het
leggen van focus op je eigen werk, in plaats van alleen marketing. ‘’Het geheim
naar succes is hard werken. Het is heel moeilijk om niet succesvol te zijn als
je hard werkt. Probeer je startup niet te verkopen, werk hard en laat ze naar
jou toe komen.’’
Hoewel het evenement totaal niet
politiek gemotiveerd was, heeft de recente Turkse internetregelgeving bij bijna
alle deelnemers de wenkbrauwen doen fronsen. De meeste mensen die ik heb
gesproken over politieke zaken waren heel kritisch. Christer Asplund, partner
van Place – een beleggingsadviesbureau uit Zweden – was één van de vele
bezorgde deelnemers. ‘’We zien zoveel positieve ontwikkelingen hier, het is
ongelooflijk. Turkije heeft veel fronten goed werk gedaan in het verleden. Maar
er zijn signalen die de situatie zouden kunnen destabiliseren. Investeerders
zijn stille mensen, ze zouden de regering niet willen beledigen. Ze doen wat ze
doen en ze denken wat ze denken. Ze gaan niet in discussie, ze zullen gewoon
verdwijnen.’’
Na drie dagen van paneldiscussies,
presentaties en netwerken, kan ik zeggen dat jonge Turkse entrepreneurs veel
energie hebben, en dat Turkije veel potentie heeft om een startup hub te worden
in de regio. Maar om een spoedige Turks succesverhaal te krijgen, zoals dat van
Whatsapp, Instagram of Tumblr, moeten er nog vele complexe kwesties worden
opgelost. Voorbeelden hiervan zijn het gebrek aan groeikapitaal, de zwakke
juridische infrastructuur, bezorgdheden over persoonlijke vrijheden en het
gebrek aan globaal en creatief denken. Dit is een klus die niet alleen door de
overheid, maar door iedereen moet worden opgelost. Startup cultuur is een
moreel.
Geschreven door: @denizergurel
Vertaald vanuit:
Bron: http://www.todayszaman.com/blogNewsDetail_getNewsById.action?newsId=340355