Het volume van e-commerce in Turkije bedroeg in 2019 136 miljard Turkse lira (bijna $ 20 miljard), zei de minister van Handel van het land op 24 juni.
Tijdens een virtuele bijeenkomst over het Turkse elektronische handelinformatiesysteem (ETBIS), heeft Ruhsar Pekcan enkele details gedeeld over de e-commercegegevens van het land die voor het eerst werden verzameld.
In de eerste vijf maanden van dit jaar, vooral tijdens de coronaviruspandemie, bereikte het volume van e-commerce 63,3 miljard Turkse lira ($ 9,2 miljard).
Dit markeert een stijging van 48% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het ontstaan van e-commerce voedselwinkels tijdens de pandemie zesvoudig is toegenomen.
In de verslagperiode waren de sectoren met de grootste toename van transacties witgoed en huishoudelijke apparaten met een stijging van 75%, kleding, schoenen en accessoires met 43%, de elektronicasector en de softwaresector met respectievelijk 53% en 95% stijging.
Pekcan benadrukte dat deze gegevens de belangrijkste bron zullen zijn in alle toekomstige analyses met betrekking tot e-commerce en zei dat 85% van het totale e-commerce-volume van het land in 2019 bestond uit binnenlandse aankopen, 9% aankopen uit andere landen via Turkse e-commerce sites en 6% van de Turkse burgers winkelde vanuit het buitenland.
Pekcan wees erop dat momenteel in totaal 68.457 bedrijven hun e-commerce-activiteiten voortzetten.
Bron: Hurriyet Daily News