Moslims worden in de Amerikaanse en westerse media overwegend in een negatief daglicht gesteld, zo hebben twee politicologen ontdekt aan de hand van een analyse van honderdduizenden artikelen.
In een rapport dat is gepubliceerd door The Conversation van Associated Press (AP), hebben Erik Bleich en A. Maurits van der Veen, politicologen en hoogleraren aan de universiteiten van Middlebury en William & Mary, hun bevindingen bekendgemaakt dat mediakanalen en organisaties in de westerse wereld, met name in de VS, ten minste de afgelopen 26 jaar negatief over moslims hebben geschreven.
Na het downloaden van 256.963 artikelen waarin moslims of de islam worden genoemd – via populaire mediadatabanken zoals LexisNexis, Nexis Uni, ProQuest en Factiva – waarbij de stenoterm “moslimartikelen” werd gebruikt, waren de twee professoren in staat een betrouwbare methode te ontwikkelen om de positiviteit of negativiteit van de verhalen te meten door ze te vergelijken met een willekeurige steekproef van 48.283 andere artikelen over verschillende algemene onderwerpen.
Wat zij ontdekten uit de resultaten van de bijna 257.000 artikelen – die afkomstig waren van 17 nationale, regionale en tabloidkranten in de VS van 1 januari 1996 tot 31 december 2016 – was dat het gemiddelde artikel dat melding maakte van moslims of de islam in de VS negatiever was dan 84 procent van de artikelen uit de willekeurige steekproef van andere artikelen.
Dat betekende in wezen dat voor elk artikel in Amerikaanse kranten waarin moslims of de islam in een negatief daglicht werden gesteld, iemand zes artikelen over een ander onderwerp zou moeten lezen om ook maar één artikel te vinden dat even negatief was.
De studie verzamelde ook Amerikaanse krantenartikels over andere religieuze minderheidsgroepen, namelijk katholieken, joden en hindoes. De professoren bevestigden dat artikels over moslims significant meer kans hadden om negatief te zijn dan artikels over die andere drie religieuze groepen, die een 50-50 verhouding van positieve en negatieve verhalen hadden. Ter vergelijking: 80 procent van alle artikelen over moslims bleek negatief te zijn.
De negatieve portretten worden vaak indirect en subtiel gebracht, waarbij woorden met sinistere connotaties worden gebruikt in dezelfde zinnen met moslims of islam. Het rapport gaf het voorbeeld van de zin: “De Rus werd door undercoveragenten wijsgemaakt dat het radioactieve materiaal aan een moslimorganisatie zou worden geleverd.” De woorden “undercover” en “radioactief” zijn woorden met een negatieve connotatie, waardoor de lezers ze onbewust in verband brengen met de “moslimorganisatie”.
Niet alleen kranten en artikelen in de VS werden vergeleken en geanalyseerd, maar in de studie werd ook de berichtgeving over moslims in kranten in het VK, Canada en Australië geanalyseerd aan de hand van 528.444 artikelen in dezelfde periode. Geconstateerd werd dat de verhouding tussen negatieve en positieve artikelen in die landen bijna precies gelijk was aan die in Amerikaanse kranten.
In het rapport van Bleich en van der Veen staat: “De divergentie is opvallend. Ons werk toont aan dat de media niet geneigd zijn negatieve verhalen te publiceren wanneer zij schrijven over andere minderheidsgodsdiensten, maar dat zij dat zeer waarschijnlijk wel doen wanneer zij schrijven over moslims.”
Zij benadrukten dat “het erkennen en aanpakken van de systemische negativiteit in de berichtgeving over moslims en de islam in de media van vitaal belang is om de wijdverspreide stigmatisering tegen te gaan. Dit kan op zijn beurt mogelijkheden creëren voor een menselijker beleid dat eerlijk is voor iedereen, ongeacht hun geloof.”
Het rapport van de politicologen is een uittreksel van hun dit jaar verschenen boek – ‘Covering Muslims: American Newspapers in Comparative Perspective’ – dat hun volledige werk over het onderwerp en de volledige studie bevat.
Vertaald vanuit: https://www.middleeastmonitor.com/20220529-muslims-overwhelmingly-shown-negatively-in-western-media-us-political-scientists-find/