7.5 C
Alba Iulia
zondag, oktober 2, 2022
No menu items!

Türkiye heeft Italië ingehaald en is nu de vijfde grootste maker van mobiele games in Europa

Türkiye heeft Italië ingehaald en is nu de vijfde grootste maker van mobiele games in Europa in termen van totale inkomsten, alleen achter Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Rusland.

De afgelopen jaren is Turkije uitgegroeid tot een van ’s werelds snelste groeiers op het gebied van mobiele games, en heeft het binnen- en buitenlandse investeringen aangetrokken ondanks de economische neergang van het land.

In de eerste helft van 2022 trok de Turkse game-industrie 333 miljoen dollar aan kapitaal aan, het hoogste in Europa, volgens een recent rapport van Game Factory, een online game-ontwikkelaar en incubator gevestigd in Türkiye’s grootste stad Istanbul.

Uit het rapport bleek ook dat Türkiye Italië heeft ingehaald om de vijfde grootste maker van mobiele games in Europa te worden volgens de totale inkomsten, alleen achter Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Rusland.

RIJKDOM AAN TALENT

De Turkse gamesector heeft de afgelopen tien jaar een bloeiperiode gekend, vooral in 2020, toen meer dan één Turks mobiel gamebedrijf “unicorns” werd door de benchmark van 1 miljard dollar waardering te passeren.

Sinds 2015 heeft de mobiele gamingsector van het land zo’n 2,5 miljard dollar aan investeringen aangetrokken, waarbij verschillende grote studio’s voor honderden miljoenen dollars zijn opgekocht door Amerikaanse bedrijven.

“Er is een aanzienlijke dynamiek en een jonge bevolking die staat te popelen om aan game-ontwikkeling te beginnen,” vertelde Omer Akyol, een doorgewinterde 37-jarige game-ontwikkelaar, aan Xinhua, die opmerkte dat het aantal game-incubators of startups in heel Türkiye nu te groot is geworden om na te gaan.

“Türkiye heeft een aanzienlijke jonge bevolking … Serious game-bedrijven zoals Peak Games of Gram Games hebben geholpen om de populariteit van de sector te stimuleren,” legde de programmeur uit.

“Jonge mensen in het land voelen zich steeds meer aangetrokken tot zekere banen in de bloeiende game-industrie,” vertelde Utku Altunkiran, groeimanager bij Animation International Turkey in Istanbul, aan Xinhua.

SNEL WERKEN & PRAKTISCH

De “Turkse mentaliteit”, die gekenmerkt wordt door snel en praktisch werken, lag volgens Altunkiran aan de basis van het succes van de Türkiaanse gamebedrijven.

Akyol sloot zich hierbij aan en zei dat het Turkse ecosysteem van online gaming snel beweegt en zich snel aanpast.

“Snel aan de slag gaan en het project afmaken past bij ons. Dit is een praktische manier van werken. Sommige Europese landen missen dit vermogen waar bureaucratie of methodisme praktische uitvoerbaarheid in de weg staan,” legde hij uit.

Altunkiran prees ook de stimuleringsmaatregelen van de regering voor het binnenlandse gaming-ecosysteem, zoals belastingverlagingen en het vergoeden van de kosten van ontwikkelaars om hun apps in de app stores te plaatsen.

ONGEVOELIG VOOR ECONOMISCHE CRISIS

Ondanks de wijdverspreide impact van de economische problemen in Türkiye, waar de inflatie is opgelopen tot meer dan 80 procent, is de mobiele gamingsector relatief immuun gebleven voor de ontberingen, zei Beril Ozge Danaci, hoofdredacteur van gametijdschrift SaveButonu.

Lees verder op: https://english.news.cn/20220907/40b78a508bf146119810b0cd462a0881/c.html

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here